Media warm maken voor Dashdoc

Persconferentie

Natuurlijk vertellen we journalisten graag hoe geweldig jouw bedrijf is en hoe fantastisch jouw producten zijn, maar soms kan iets origineel en atypisch ondernemen de aandacht van de media sneller trekken. Als we een voor journalisten visueel interessant element toevoegen, creëren we de perfecte gelegenheid voor een persconferentie. Daarom dachten we meteen aan het opzetten van een persbijeenkomst toen ontwikkelaar van transportmanagementsystemen Dashdoc zijn DashTour-event aankondigde. Tijdens de DashTour reisde het Dashdoc team 700 kilometer van het kantoor in Antwerpen naar het kantoor in Nantes, zonder CO2 uit te storen door te lopen, fietsen en zelfs te kajakken.

Journalisten aan de startstreep

We organiseerden een persconferentie bij de start van DashTour, rond 9 uur 's ochtends. De deelnemende teamleden droegen allemaal hetzelfde DashTour-shirt en waren gekleed in sportkleding, wat mogelijkheden bood voor foto's of filmen terwijl het team aan het lopen of fietsen was. De algemeen directeur voor de Benelux was aanwezig, evenals de Antwerpse operationeel directeur (het hebben van een Antwerps accent was een bonus bij het regelen van een interview met Radio 2 Antwerpen). Bovendien zou één van de teamleden deelnemen aan de volledige DashTour.

Persconferentie en persbericht

Voor de persconferentie nodigden we vooral journalisten uit die in Antwerpen gevestigd zijn, omdat de kans groter is dat zij een persconferentie zullen bijwonen die dicht bij huis is. Na afloop werd een persbericht met foto's en citaten van de persconferentie verstuurd naar een breder scala aan media. Bovenop het radio-interview met Radio 2, werd DashTour behandeld in Het Laatste Nieuws, Gazet Van Antwerpen, de Nederlandse website PZC en Engelse aggregator website Belgium Posts English. Een enorme opsteker voor de deelnemers van de DashTour, die media-aandacht kregen voor hun sportieve inspanningen.

Journalisten verleiden

Journalisten aanmoedigen om over een evenement te schrijven is één ding, ze overhalen om hun bureau te verlaten en iets vroeger op te staan dan ze zouden willen, is nog iets anders. Daarom is het belangrijk om na te gaan of een evenement visueel interessant genoeg is alvorens journalisten uit te nodigen. Je moet zorgen voor een exclusieve setting of een unieke foto- of filmmogelijkheid. Anders zullen journalisten naar huis gaan met de gedachte dat ze een artikel hadden kunnen schrijven door gewoon even te bellen met een van de sleutelfiguren die bij het verhaal betrokken zijn. 

Bied bovendien tijd aan voor een praatje met verschillende woordvoerders die meestal niet zo makkelijk benaderbaar zijn, want dat verhoogt de waarde van het bijwonen van het evenement vanwege de kans voor journalisten om te netwerken en sleutelfiguren binnen jouw organisatie te leren kennen. Zorg er ten slotte voor dat het media-evenement niet te vroeg begint. 9 uur is voor de meeste journalisten prima, maar 10 uur is beter. Respecteer ook de kostbare privétijd van de journalisten door geen persconferentie te plannen laat op de avond of te dicht bij de gebruikelijke deadline van de media.

https://www.dashdoc.com/nl